درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1398/02/12 - 08:47:3
تعداد بازدید: 751
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اهداف ترامپ از تروریستی اعلام کردن اخوان المسلمین
این اقدام عملاً پاداش آمریکا به کشورهای مصر، عربستان و امارات در ازای همراهی با طرح معامله قرن پس از رونمایی رسمی از آن خواهد بود        

 

به دنبال انتشار خبری در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا مبنی بر احتمال قرار دادن نام گروه اخوان المسلمین در لیست گروه‌های ترویستی از سوی دولت ترامپ، روز گذشته سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اذعان کرد که دولت در این قضیه کار می کند و موضوع درج نام اخوان المسلمین در حال طی کردن روند عادی است تا اینکه در قالب بیانیه‌ای رسمی اعلام شود

 

منابع مطلع به این روزنامه آمریکایی خبر دادند، بعد از سفر ۹ آوریل (۲۰ فروردین) «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر به واشنگتن و دیدار او با ترامپ، کاخ سفید به مقام‌های وزارت خارجه و شورای امنیت ملی دستور داد که راهی برای اعمال تحریم‌ها علیه اخوان‌المسلمین پیدا کنند.

 

این طرح برای نخستین بار نیست که مطرح می‌شود. در فوریه 2017 نیز کاخ سفید ترامپ بنا به درخواست مصر و امارات متحده عربی چنین موضوعی را در دستور کار قرار داد اما در آن برهه به دلیل مخالفت پنتاگون، کارمندان امنیت ملی و دیپلمات‌های وزارت خارجه این اقدام صورت نگرفت. با این حال می‌توان اهداف و انگیزه‌های کاخ سفید از تلاش دوباره برای تروریستی اعلام کردن اخوان المسلمین را با توجه به شرایط جدید منطقه به صورت زیر برشمرد.

 

آخرین جبهه‌گیری تا معامله قرن

به طور حتم یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ترامپ در منطقه غرب آسیا که به شدت به دنبال اجرایی کردن آن تا پیش از رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری است طرح معامله قرن می‌باشد. اجرای این طرح که به صورت یکجانبه در راستای منافع و اهداف صهیونیست‌ها می‌باشد می‌تواند مسیر وی پیروزی در انتخابات 2020 را هموارتر سازد. با این حال اجرای این طرح با وجود مخالفت‌های بین المللی و منطقه‌ای و عدم پذیرش فلسطینی‌ها به سادگی میسر نیست. در این شرایط ترامپ فشار بر مخالفان اصلی اجرای معامله قرن را در دستور کار قرار داده است. از یکسو با انجام اقداماتی چون تشدید فشارهای اقتصادی بر ایران، قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، تحریم و فشار بر حزب الله لبنان، تلاش برای انحلال حشدالشعبی، باز گذاشتن دست عربستان و امارات برای کشتار شیعیان یمن و... محور مقاومت را در کانون حملات خود قرار داده است و از سوی دیگر با تروریستی اعلام کردن اخوان المسلمین دست رژیم صهیونیستی را برای تشدید فشارهای غیرانسانی علیه ساکنان غزه و گروه حماس که دیگر مخالف بزرگ معامله قرن هستند باز خواهد گذاشت.

 

از طرف دیگر این اقدام عملاً پاداش آمریکا به کشورهای مصر، عربستان و امارات در ازای همراهی با طرح معامله قرن پس از رونمایی رسمی از آن خواهد بود. روز سه شنبه روزنامه الاخبار بنابر اسناد به دست آمده از نشست وزیران خارجه کشورهای عربی در امان برای برسی تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، اعلام کرد عادل الجبیر نماینده سعودی‌ها در این نشست «پیشنهاد بهت آور» تشکیل کشوری واحد اسرائیل و پایان دادن به تشکیلات خودگردان در رام الله را مطرح کرده بود. همچنین اوایل اردیبهشت رسانه‌ها به نقل از برهی مقامات صهیونیستی اعلام کردند که ترامپ به درخواست نتانیاهو پذیرفته است که پیش برنده و به عبارتی مأموریت اجرای معامله قرن از شخص محمد بن سلمان عبدالفتاح السیسی منتقل شود. این در حالی است که در گزارش نیویرک تایمز ترامپ به درخواست السیسی طرح ترویستی اعلام کردن اخوان المسلمین را پذیرفته است.

 

جان بخشیدن به ناتو عربی

اما دلیل دیگر اقدام و یا به عبارت بهتر ریسک‌‌ کاخ سفید در تروریستی اعلام کردن نیروهای مخالف خود در منطقه از جمله سپاه پاسداران ایران، حزب الله لبنان و احتمالاً اخوان المسلمین را باید در نتیجۀ در تگنا قرار گرفتن آمریکا در شرایط جدید منطقه و تقلای برای خروج از این وضعیت ارزیابی کرد. تحولات مختلف منطقه غرب اسیا طی یک دهه اخیر عمتاً برخلاف منافع آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن پیش رفته است. انقلابات عربی و موج بیداری اسلامی به تهدیدی جدی برای تداوم حیات رژیم های طرفدار آمریکا در منطقه بویژه عربستان سعودی تبدیل شده‌اند. آمریکا ترویج هرگونه از اسلام سیاسی در منطقه حساس خلیج فارس را به زیان منافع خود می‌داند و اخوان اولین سنگ بنای اسلام سیاسی در میان ملل اسلامی گذاشت.  تقویت ایدئولوژی اخوانی با نگاه همسوتر به آزادی های سیاسی و اجتماعی همواره بخشی از نگرانی شیخ نشینان عربستان و امارات بوده است که به شکل دیکتاتوری و استبدادی اداره می شوند.

 

از طرف دیگر این تحولات ضریب امنیتی رژیم صهیونیستی به عنوان مهمترین اولویت سیاست منطقه ای کاخ سفید را نیز به شدت کاهش داده است چرا که کمربند امنیتی مقاومت اسلامی اکنون سرزمین‌های اشغالی را محاصره کرده است. علی رغم این واقعیات ترامپ حاضر به پرداخت هزینه های جنگ های جدید در منطقه نیست با توجه به اینکه در جنگ آینده تضمینی برای موفقیت و طولانی نبودن آن نیست و امنیت اسرائیل به شدت به مخاطره خواهد افتاد.

در این شرایط واشنگتن راه چاره را در تشکیل یک جبهه مشترک نظامی- امنیتی از متحدان خود در منطقه همانند ناتو دیده است که با هزینه خود این کشورها منافع آمریکا در منطقه حفظ شود.

 

با این وجود این طرح با اعلام انصراف مصر تقریباً بی اثر شده است. مصر یکی از بزرگترین شرکای استراتژیک آمریکا در منطقه است. کشوری که 40 سال قبل با اسرائیل به عادی سازی روابط پرداخت و یکی از بزرگترین مقاصد کمک های ایالات متحده و بیش از 1 میلیارد دلار در سال است. ترامپ امیدوار است همراهی با السیسی در تروریستی اعلام کردن اخوان المسلمین (در کنار چشم پوشی بر اقدام ایجاد تغییرات در قانون اساسی برای ماندگاری در قدرت و همچنین تحرکات قاهره در حمایت از عملیات نیروهای ژنرال حفتر در لیبی) عنصری اساسی در ترغیب قاهره به مشارکت در ایجاد ناتو عربی باشد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/10994


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.